Sens giratoriu doar din marcaje
Investigaţii

Totul despre sensul giratoriu fără sens de la izvor

În vara anului trecut, consilierii locali au aprobat investiţia „Amenajare sens giratoriu Şoseaua Sibiului – ieşire izvor”. Preţul estimativ pentru proiectare şi execuţie a fost de 986.000 Lei, la licitaţie a participat BMT Trans Construct SRL şi Posada Med SRL, fiind câştigată de Posada Med, cu un preţ ceva peste 200.000 Euro.

Lucrările ar fi: amenajarea unei zone de întoarcere cu sens giratoriu cu o bandă/sens, amenajarea trotuarelor, a zonelor de refugiu pentru pietoni, a unui inel de siguranţă, a unui inel de semnalizare, zone verzi, amenajarea/refacerea reţelei de scurgere a apelor pluviale, lucrări de semnalizări şi marcaje rutiere.

Sensul giratoriu împreuna cu benzile de intrare şi ieşire se va amenaja pe o lungime de cca. 150 m. În direcţia de ieşire din oraş va exista o singură bandă, iar la intrare în oraş o bandă pentru troleu şi alta pentru trafic. Banda dedicată troleibuzelor va avea 2 platfome, cu lăţimea de 2 m pentru coborârea/urcarea călătorilor (să-i numărăm) de circa 25 m lungime.

De aici reţinem că este vorba de un sens giratoriu fizic, construit, cu o rază de circa 10 metri, soluţie care s-a dovedit periculoasă până şi pe drumuri drepte şi plane, cum ar fi la intrarea în Sibiu dinspre Mediaş, sau pe centura Sibiului spre Sebeş. Mai mult, la noi „obstacolul” va fi amplasat după curba de intrare în oraş, în coborâre.

O altă problemă previzibilă ar fi congestionarea traficului de ieşire din oraş, atunci când troleul va ocupa unica bandă, în timpul întoarcerii.

Troleul poate întoarce şi azi, fără realizarea unui sens giratoriu cu defectele de mai sus şi cu costuri zero, pur şi simplu încadrându-se pe banda interioară şi realizând manevra după ce se asigură că nu periclitează circulaţia din sens opus.

Dacă se doreşte din ceva motiv totuşi un sens giratoriu, soluţie pentru evitarea acestor două probleme, dar şi mult mai avantajoasă financiar, ar fi realizarea sensului giratoriu doar din marcaje, aşa cum se practică asta frecvent în ţările occidentale şi nordice. Scopul sensului giratoriu este doar de a reglementa clar prioritatea, ceea ce se poate realiza şi fără ocuparea spaţiului cu un obstacol fizic de înconjurat.

Sens giratoriu doar din marcaje

Citeşte un studiu din Polonia din 2006, despre avantajele sensurilor giratorii din vopsea

Această soluţie ar putea fi aplicată imediat, cu costuri mici, şi în alte intersecţii aglomerate din oraş, unde s-a invocat lipsa spaţiului pentru instituirea unui sens giratoriu: la podul CFR, la Catedrală, la Salconserv pe Avram Iancu, la Kaufland etc.

Întrebată de „cetăţeanul alert” Flavius Dordea de necesitatea şi oportunitatea sensului giratoriu de la Izvor, Primăria Mediaş a argumentat că:

  • S-ar îmbunătăţi infrastructura prin posibilitatea întoarcerii celor care doresc schimbarea sensului de mers. Întoarcerea se poate însă realiza şi azi, în siguranţă, de pe B2, acordând prioritate celor din sens opus, aflaţi deja în mişcare.
  • Va creşte siguranţa circulaţiei prin obligarea conducătorilor de a reduce viteza la intrarea în oraş şi va preveni şi reduce accidentele de circulaţie din zonă. Cum am arătat mai sus, un obstacol de ocolit întotdeauna scade siguranţa rutieră. De altfel, CNAIR a stopat construirea insulelor de calmare la intrările în localităţi.

După ce ani buni s-a încăpățânat să construiască insule în mijlocul drumurilor naționale pentru așa-zisa ”calmare a traficului” și în pofida numărului mare de accidente grave petrecute pe acestea, CNAIR a luat o decizie radicală. Va opri realizarea insulelor, iar pentru lucrările în derulare vor fi modificate proiectele astfel încât insulele să nu mai fie făcute.

  • Va fluidiza traficul local de tranzit. Dat fiind că traficul de ieşire va aştepta pe unica bandă în spatele troleului care întoarce, iar traficul de intrare va opri pentru a acorda prioritate acestor vehicule lente, puţin probabil că sensul giratoriu ar putea fluidiza traficul. Din contră.

Întrebată şi de ce nu se construieşte un sens giratoriu de exemplu la Kaufland în loc de Izvor, Primăria a răspuns că aici circulaţia auto este deja reglementată, iar în viitor dacă va fi necesar un sens giratoriu la Kaufland, realizarea lui ar implica exproprieri, întrucât nu există spaţiu suficient.

Evident că nevoie de sens giratoriu la Kaufland există dintotdeauna, la ieşire din complexul comercial mulţi virează spre Sibiu pe interzis, dar mai ales pentru că de aici va porni viitoarea centură a Mediaşului. Puteam deci începe lucrarea atât de necesară a centurii, cu un sens giratoriu la Kaufland în loc de izvor. În ceea ce priveşte necesitatea exproprierilor, există la fel de mult spaţiu aici ca la izvor, sau se poate aplica metoda sensului giratoriu din marcaje, fără obstacole fizice de ocolit.

Vezi aici răspunsul Primăriei

Dar ce caută troleul la izvor şi care ar putea fi motivul real pentru construirea sensului giratoriu aici?

În 2006, preşedintele Asociaţiei Transira, pe atunci consilier local, Silviu Sîntea, a propus extinderea reţelei de troleu până la magazinul Trident, justificat de transportul public spre şi de la pe atunci singurul mare magazin din zonă, dar şi de preconizate dezvoltări industriale din zonă. Propunerea a fost acceptată prin HCL 83 din 27.04.2006.

Realizarea întârziată şi defectuoasă a investiţiei a fost urmarită pas cu pas şi criticată pe forumul Transira. Găsiţi jurnalul detaliat aici. Abia după mai bine de 2 ani de la HCL, în octombrie 2008, reţeaua a fost extinsă până la izvor, în mod deficitar, şi repede avariat de camioanele care lucrau la construcţia Kaufland, iar abia în 2011, la 5 ani după HCL s-a montat şi reţeaua de întoarcere. Deşi executia nu era conformă cu proiectul, lipsea subtraversarea cablului de medie tensiune (realizată abia în noiembrie 2017), investiţia a fost recepţionată în aprilie 2009 cu PV 625, şi trecută în domeniul public al oraşului în vara 2011 (HCL 240/31.11.2011).

Extinderea reţelei a costat 11 miliarde de Lei vechi, iar pentru că această cheltuială s-a făcut fără folos pentru medieşeni, Curtea de Conturi a solicitat punerea în funcţiune a reţelei sau recuperarea prejudiciului, în 27.05.2016.

Termenul în care Primăria Mediaş trebuia să pună în funcţiune reţeaua sau să recupereze prejudiciul creat a fost prelungit până la 31.05.2017.

Director Meditur în perioada realizării investiţiei, 2005-2008, era domnul Gheorghe Roman, actualul primar al Municipiul Mediaş.

Concluzii

  • Amenajarea unui sens giratoriu fizic în zona izvor ar periclita şi ar îngreuna traficul în zonă
  • Troleul ar putea întoarce şi azi la izvor, supratraversarea cablului de curent mediu, care deşi era parte din proiectul iniţial, a fost executată în urmă cu 3 luni, deşi recepţia făcută în 2009
  • Dacă totuşi se consideră necesar un sens giratoriu, s-ar putea realiza cu costuri de circa o treime şi siguranţă sporită, doar din marcaje.
  • Sunt alte zone în Mediaş unde sensurile giratorii ar fi extrem de necesare, Kaufland – intrarea pe viitoarea centură, pod CFR, Catedrală, Salconserv. Şi acestea se pot realiza simplu, din marcaje, după obiceiul din Europa de vest.
  • Extinderea reţelei de troleu a costat peste 1 milion de Lei, Curtea de Conturi cere recuperarea prejudiciului, iar noua investiţie în sens giratoriu, de aproape încă 1 milion de Lei ar putea fi pretextul pentru nepunerea în funcţiune a investiţiei inutile iniţiale. La final vom avea un traseu prelungit inutil, care ne-a costat 2 milioane de Lei.


Sursă foto: transira.ro

SHARE
  • 92
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Post scriptum

Articole similare